Oldalunk statisztikakészítéshez és a videók beágyazásához sütiket (cookie) használ.

Kérlek, mutasd meg nékem a te dicsőségedet.

Mózes második könyve 33:18

Jelnyelvi Biblia

jelnyelviBiblia

Beszámoló az erdélyi körútról

Utána Nagybánya felé vettük az irányt. Közben megnéztük Misztótfalun a Tótfalusi Kis Miklós nyomdászmúzeumát is ahol Mátis Csaba testvérrel találkoztunk. Ő volt a vezetőnk a nagybányai és a máramarosszigeti utunk során. Este Nagybányán istentiszteleten vettünk részt. Majd a gyülekezet vendégei voltunk, vacsorára finom töltött káposztával és süteménnyel vendégeltek meg. Ott ismertem meg Virág Gábort és feleségét, akik az imaház építésénél is szolgáltak. A testvérnő 80 év feletti és sokat mesélt az építkezésről. Utána a 8 km-re lévő Koltóra mentünk éjszakai szállásra. Mi egy 3 gyerekes családnál 5-en aludtunk

2. nap: A vendéglátónknál reggeliztünk, s 8 órakor már a gróf Teleky kastélyban voltunk. Az udvarán megnéztük Petőfi és Szendrei Júlia szobrát, az épületben a múzeumot és Petőfi nászútjának helyét. Majd visszamentünk Nagybányára, amit a Sasar folyó vág ketté. A városról 1340 óta van tudomásunk. Gazdag város volt. Hunyadi kapta meg a várost. Utána Szilágyi Erzsébet, majd Mátyás király örökölte. Az itt bányászott aranyat fel is dolgozták. Pénzverdéjük is volt. A régi pénzverdéből falmaradványokat is láttunk. A város akkor olyan gazdag volt, hogy 300 évvel korábban volt itt vízvezeték, út stb, mint a környező városokban. 1710-ben egy nagy tűzvész pusztított, utána a kis görbe utcácskákat kiegyenesítették, egy kivételével. A főtéren áll a Sass szálló, ahol Petőfi is járt. Innen továbbmentünk Felsőbányára, ahol a legrégibb imaházat néztük meg, mely 1694-ben épült. Felsőbányán katolikus és református templom is van, de csak kívülről láttuk. A kéttornyú katolikus templom egyik tornyáról az arany keresztet ellopták, aranyozottal pótolták.

A Gutini hágón át értünk fel 950 méter magasra, ahol sűrű hóesés fogadott. A hegyről lejövet értünk Máramarosszigetre, ahol az egyetlen és legrégibb református templomba mentünk. Ott egy kis ideig időztünk, míg esett a jégeső. Ezután a bärsanai kolostorhoz mentünk, ahol szintén jégeső esett. De egy pár perc múlva kisütött a nap és végignéztük a hatalmas kolostorudvart. Több gyönyörű nyitott és zárt fa épület és templom volt ott. Ezután egy kis hegyi eltévedés után visszamentünk Nagybányára, s tovább Szilágysomlyóra. Késő este érkeztünk meg. Az Imaház előtt vártak a testvéreink. Megvacsoráztunk, elbeszélgettünk és 1/2 1-kor feküdtünk le.

3. nap: Másnap istentiszteleten vettünk részt a szép, nagy imaházban. Ezután körülnéztünk és már kezdődött az ebéd, ahol kb. 120-an a gyülekezet tagjaival ettük meg a finom gulyást. Süteményt, almát és kávét is kínáltak.

Ebéd után városnéző sétára mentünk. A csoport ekkor két részre oszlott. Az egyik csoport felment a Magura hegyre, mi a másik csoporttal megnéztük a Szentháromság szobrot, majd az 1532-ben, késő gótikus stílusban épült katolikus templomot. A Báthory címerben látható 3 sárkányfog.

A Magura hegyről a Krasznára lehet látni. 275 méter magasan fekvő hely. 1341-ben került a Báthoryak birtokába. A Báthory családból István volt a váradi várkapitány. Itt a katolikus templomban keresztelték. Utána lett a lengyelek királya. 1586-ban halt meg. Erdély aranykora a Bethlenek korában volt. Utána a Rákóczikról nevezetes. A szilágysomlyói kastély romja a város közepén található. A várkastélyt Zsigmond építette 1592-ben.

Ezután visszatértünk az imaházba. Elbúcsúztunk a testvérektől és hazafelé indultunk, amikor is Fejér Zoltán és Laura vezetett bennünket kocsival, nehogy ismét eltévedjünk. Este 8-ra szerencsésen megérkeztünk.

Puskás Zoltánné

További képek az utazásról...

• Budapest József Utcai Baptista Gyülekezet
  • Lelkész: Boros Dávid
  • Levélcím: 1084 Budapest, József utca 12.